EPHAMERON

Gastkunstenaar – curator Séraphine
Ephameron © Mathias Hannes

Ephameron (41) verkent een gevoelige kant van de wereld, waar intieme levensdrama’s worden gedocumenteerd.

Na de publicatie van twee bloemlezingen (“Love/Pain”, 2006 en “Found+Lost”, 2009) kreeg Ephameron meer interesse voor narratief werk (“Weg”, 2010). Het beeldverhaal over de strijd van haar vader met dementie — “Wij twee samen” (2015), vertaald als “Us Two Together” (2019) — kreeg veel bijval. De publicatie “re/collection” (2017) brengt 320 pagina’s uit Ephamerons reisdagboeken samen. Begin 2021 verschijnt “Nooit meer alleen”, een nieuw beeldverhaal over het moederschap.

Ephameron is vooral bekend als veelzijdig illustrator en tekenaar, en is daarnaast ook docent, auteur en curator. Ze is de drijvende kracht achter het grafische kunstenfestival Grafixx in Antwerpen en stelt tentoon over de hele wereld.

3 vragen aan Ephameron

Blank
Als we het over de Belgische Strip hebben, wat roept dat dan voor u op?

Traditie: de geweldige strips van Hergé, Sleen, Morris, Franquin, Peyo,… zijn in het collectieve geheugen van jong en oud gebrand. Hun baanbrekende werk heeft de strip als medium bevestigd.

Experiment: de (ondertussen niet meer zo) jonge garde met Vanistendael, Schrauwen, Goblet, Evens, Vandenbroucke,… verlegt grenzen en blijft zoeken naar nieuwe mogelijkheden om woord en beeld samen te brengen.

Hoe heeft u de werken gekozen die in "United Comics of Belgium" worden tentoongesteld?

De afgelopen maanden heb ik mijn nieuwe beeldverhaal Nooit meer alleen (Oogachtend, 2021) afgewerkt. De prenten die ik tentoonstel zijn enkele van de originele waterverfschilderijen die ik in het album verwerkte.

Welke plaats geef je aan het getoonde werk in je creatieve reis?

Na het autobiografische beeldverhaal Wij twee samen, over afscheid en de dood, wilde ik werken rond de geboorte en nieuw leven. Voor Nooit meer alleen verweef ik voor de eerste keer ervaringen van anderen tot een gemeenschappelijke verhaallijn die de schaduwzijde van het moederschap opzoekt. Omdat ik het boek maak in het kader van een doctoraat in de kunsten aan LUCA School of Arts, verschilt het creatieve proces heel erg van mijn vorige projecten. Dat bijzondere traject heeft mijn werkwijze enorm beïnvloed. Ik heb nog nooit zo erg aan mezelf getwijfeld, en door die reflectie is de vertelling veel rijker geworden, onder andere in symboliek.

Bibliografie

Love/Pain
Bries, 2006

Found+Lost
Bries, 2009

Weg
Ephameron & Pieter Van Oudheusden, Bries, 2010

Wij twee samen
Oogachtend, 2015

re/collection
Oogachtend, 2017

Gesprekken tussen schaduwen
in eigen beheer, 2017

Better Days
in eigen beheer, 2018

Us Two Together
Penn State University Press, 2019

Ik laat u vrij
Ephameron & CHVE, in eigen beheer, 2019

Nooit meer alleen
Oogachtend, 2021

Love/Pain
Bries, 2006

Found+Lost
Bries, 2009

Weg
Ephameron & Pieter Van Oudheusden, Bries, 2010

Wij twee samen
Oogachtend, 2015

re/collection
Oogachtend, 2017

Gesprekken tussen schaduwen
in eigen beheer, 2017

Better Days
in eigen beheer, 2018

Us Two Together
Penn State University Press, 2019

Ik laat u vrij
Ephameron & CHVE, in eigen beheer, 2019

Nooit meer alleen
Oogachtend, 2021