JUDITH VANISTENDAEL

Curator

Judith Vanistendael, de dochter van de Brusselse dichter en essayist Geert Van Istendael, legt zich toe op strips aan het Sint-Lukasinstituut bij Johan de Moor en Nix. Haar debuut, “De Maagd en de Neger” (2007), is het verhaal van Sophie, een jonge vrouw uit Brussel die verliefd wordt op Abou, een Togolese asielzoeker. Een aangrijpend verhaal dat aantoont dat de auteur in staat is om in intieme verhalen een maatschappelijke dimensie te verweven. Haar tweede boek, “Toen David zijn stem verloor”(2012), kent een groot kritisch succes, en wordt gevolgd door “Mikel” (2016) en “Penelope” (2019). Ze illustreert onder andere de succesvolle reeks kinderboeken “Rosie en Moussa”.
Judith Vanistendael geeft les aan de afdeling beeldverhaal van LUCA School of Arts Brussel. Haar werk werd vertaald in 9 talen.

3 vragen aan Judith Vanistendael

Blank
Als we het over de Belgische Strip hebben, wat roept dat voor jou op?

Ik denk vooral op dit ogenblik aan een soort wilde uiteenlopenheid. 
Een kakafonie van stijlen en vertellingen, met meestal een zeer grote nadruk op het beeld, meer dan op het verhaal.
Ik denk aan onbegrijpelijke maar onbeschrijfelijk mooie beeldverhalen. 
Ik denk aan verhalen over de Ardennen, of over de Noordzee. 

Hoe heb je de werken gekozen die in "United Comics of Belgium" worden tentoongesteld?

Ik heb bij Wide Vercnocke gekozen voor werk dat ik van hem niet kende enerzijds, zijn grote vogelmensen….en anderzijds het werk waarmee hij in de Bruzz staat: surralistische beelden cartoons over kunst en het leven. 
Bij Romain Renard heb ik gekozen voor enerzijds grote prenten van bossen en verlaten industrie: duistere, geheimzinnige tekeningen. Anderzijds ook een scene uit een strip: zo zie je de twee kanten van het werk waar hij nu mee bezig is

Welke plaats geef je aan het getoonde werk in je creatieve parcours?

Voor mezelf koos ik het boek dat ik tijdens de eerste lockdown in de lente van 2020 maakte: De bilbiotheek walvis
ik tekende op 3 maanden tijd uit pure frustratie een heel boek bij elkaar. 
Deze tekeningen heb ik toen zo mooi mogelijk gemaakt, ik had een diepe nood aan schoonheid temidden van de vreemdheid waar we ons in bevonden. De tekeningen riepen ook sterke reacties op op facebook, mensen gingen er van huilen, terwijl het eigenlijk prenten zijn van een vriendschap tussen Walvis en een postbode: niks groots, niks dieps, behalve dan de oceaan waarin de Walvis zwemt.
Dit boek zal voor mij altijd symbool blijven staan voor die intense periode: het deed me mijn twijfel over het nut van schoonheid ergens ver weg opbergen in de diepte van een lade in mijn onderbeuwstzijn. 

Bibliografie

De maagd en de neger, Papa en Sofie
(scenario en tekeningen), Oog en Blik, 2007

De maagd en de neger, Leentje en Sofie 
(scenario en tekeningen), Oog en Blik, 2009 

Toen David zijn stem verloor
(scenario, tekeningen en kleuren), Oog en Blik, 2012 

Pelgrim of niet? Een voettocht naar Santiago 
Oog en Blik, 2015 

Mikel – Het verhaal van de snoepverkoper die veranderde in een hond
(tekening en kleuren), scenario van Mark Bellido, Oog en Blik / De Bezige Bij, 2016

Rosie en Moussa
(illustraties), tekst van Michael De Cock, Querido, 2012

Rosie en Moussa, De Brief van Papa
(illustraties), tekst van Michael De Cock, Querido, 2012

Rosie en Moussa, Beste vrienden voor altijd
(illustraties), tekst van Michael De Cock, Querido, 2014

Het Geheim van Rosie en Moussa
(illustraties), tekst van Michael De Cock, Querido, 2016

Penelope 
(scenario, tekeningen en kleuren), Oogachtend / Scratch Books,  2019 

De maagd en de neger, Papa en Sofie
(scenario en tekeningen), Oog en Blik, 2007

De maagd en de neger, Leentje en Sofie 
(scenario en tekeningen), Oog en Blik, 2009 

Toen David zijn stem verloor
(scenario, tekeningen en kleuren), Oog en Blik, 2012 

Pelgrim of niet? Een voettocht naar Santiago 
Oog en Blik, 2015 

Mikel – Het verhaal van de snoepverkoper die veranderde in een hond
(tekening en kleuren), scenario van Mark Bellido, Oog en Blik / De Bezige Bij, 2016

Rosie en Moussa
(illustraties), tekst van Michael De Cock, Querido, 2012

Rosie en Moussa, De Brief van Papa
(illustraties), tekst van Michael De Cock, Querido, 2012

Rosie en Moussa, Beste vrienden voor altijd
(illustraties), tekst van Michael De Cock, Querido, 2014

Het Geheim van Rosie en Moussa
(illustraties), tekst van Michael De Cock, Querido, 2016

Penelope 
(scenario, tekeningen en kleuren), Oogachtend / Scratch Books,  2019 

Prijs

2020
Critics’ Choice Award 2020: finalist met Penelope (scenario, tekeningen en kleuren), Oogachtend / Scratch Books, 2019